Kategorier

 
     
Kommentarer
Spara text
 
   

Avslöjandet - en sann berättelse

Jag befann mig på Malmö Centralstation en sen kväll och väntade på en god vän till mig som jag hade avtalat tid med. Men min vän dök aldrig upp enligt avtal och jag började fundera på att gå därifrån och åka hem när det hände en mycket märklig sak.

Öresundståget från Köpenhamn rullade in på perrongen och passagerarna började strömma ut. Jag lade märke till en mycket ung tjej som ägde en ovanlig skönhet. Hon var inte bara söt utan till och med vacker. Det var nog den sötaste tjej jag hade sett i hela mitt liv och jag kunde inte slita min blick ifrån henne.

Det jag inte kunde ana i det ögonblicket var att jag skulle komma att tillbringa natten tillsammans med henne och få inblick i hennes allra mörkaste hemlighet. Jag lade nämligen märke till att den vackra tjejen hade sällskap med en kvinna i trettiofemårsåldern, som senare skulle visa sig vara hennes mamma.

Jag råkade stå rakt under anslagstavlan där ankommande och avgående tåg fanns angivna och den vackra tjejen och hennes mamma kom gåendes rakt emot mig. Dom stannade till rakt framför mig och tittade upp på anslagstavlan ovanför mig och jag hörde att dom diskuterade något på ett utländskt språk. På så nära håll var den unga tjejen ännu vackrare och hade otroligt fina linjer i sitt ansikte.

Kvinnan verkade plötsligt bli rådvill och tittade sig omkring i lokalen och hennes blick hamnade slutligen på mig eftersom jag råkade stå närmast. Hon frågade mig på starkt bruten svenska efter tåget till Helsingborg. Jag råkade känna till att det sista tåget till Helsingborg redan hade gått och att nästa skulle gå först tidigt på morgonen, vilket jag talade om för henne. Då såg hon ännu mer rådvill ut och frågade om jag var säker, vilket jag var.

Det ställde tydligen till problem för dem och de fortsatte diskussionen. Den unga vackra tjejen kastade en kort blick på mig och sa något till sin mamma. När jag tittade in i hennes vackra ögon kändes det som om jag hade fått en elektrisk stöt och att det flöt en ström genom min kropp.

Sedan vände sig kvinnan till mig igen och frågade om det fanns något ställe öppet hela natten där dom kunde vänta tills Helsingsborgståget skulle gå på morgonen. Det enda ställe som jag kände till och som låg närmast var MacDonalds på Lundavägen och det var en eller kanske två kilometer från Centralstationen. Men dom kände inte till Malmö och visste inte var Lundavägen låg.

Då såg jag en möjlighet att få vara i närheten av den unga vackra tjejen och erbjöd mig att följa med och visa dem. Dessutom kände jag till en genväg om man gick genom stationens bangård. Det blev dom både glada och tacksamma för. Min vän som jag väntade på verkade ju inte dyka upp ändå och jag tog deras två största resväskor och sedan gick vi ut på en ödsliga och mörka bangården.

Jag och kvinnan gick först och den unga vackra tjejen följde efter oss. Kvinnan berättade att dom var från Polen och hade varit hemma och hälsat på släkt och vänner och nu var dom på väg tillbaka till Helsingborg där dom bodde. Kvinnan berättade att hon hade ett förhållande med en svensk man i Helsingborg som dom bodde hos. Hon sa att hon tyckte att det var jätteviktigt att man hade ett förhållande och verkade vara nöjd och lycklig.

Hon frågade om jag också hade ett förhållande men jag berättade att jag bodde och levde ensam. Det tyckte hon var synd men jag sa att jag hade själv valt det och att jag ville ha det så och då tyckte hon att det var OK. När jag samtalade med kvinnan fick jag ett intryck av att hon var en aning naiv och godtrogen. Bara den omständigheten att kvinnan och hennes dotter hade följt med en helt främmande man ut på den mörka och ödsliga rangerbangården bidrog nog till att jag fick den uppfattningen.

När vi kom fram till MacDonalds beställde vi något och satte oss vid ett bord och där satt vi sedan hela natten och talade om allt möjligt. Det var mest kvinnan och jag som samtalade medan hennes dotter satt tyst och lyssnade.

Vid ett tillfälle kom samtalsämnet in på kvinnans dotter och hennes skolgång och utbildning. Då fick jag veta att den unga vackra tjejen blott var fjorton år vilket överraskade mig en aning. Jag hade fått uppfattningen att hon åtminstonde var lite äldre än så. Kvinnan sa då någonting som jag tyckte verkade vara mycket konstigt. Hon berättade att hon hade fått stora problem med sin dotter och att hon inte visste vad hon skulle göra.

Under det senaste halvåret hade någonting hänt som medförde att hennes dotter hade fått koncentrationssvårigheter och hade svårt att följa med utbildningen i sin skola. Det rörde sig om psykiska problem som liknade depression och dom hade varit hos flera olika läkare, psykiatriker, både i Sverige och Polen, utan att någon kunde hitta något fel på dottern. Det lät väldigt underligt i mina öron. En sådan vacker ung tjej borde inte ha sådana problem tyckte jag. Det var en sak som jag hade svårt att förstå.

Vid ett tillfälle reste sig kvinnan och besökte toaletten och då fick jag tillfälle att tala direkt med den unga vackra tjejen ensam. Jag var mycket äldre än henne och det fanns en generationsklyfta mellan oss. Vi skulle under normala omständigheter inte ha något med varandra att göra men jag tyckte att det var intressant att tala med henne därför att hon var så ung. När jag nämnde de problem som hennes mamma hade talat om så sa den unga vackra tjejen att hon helst av allt bara ville dö. Det hade inte hennes mamma sagt någonting om och jag insåg att hennes problem måste vara allvarligare än jag först trott.

Men när försökte ta reda på vad det var som hade hänt henne ville hon inte berätta något mer och det fanns någonting i hennes berättelse som jag först inte uppfattade. Jag bytte samtalsämne och vi började prata om hennes stora intresse - musik. Det passade bra därför att jag var själv musiker och jag berättade att jag spelade gitarr i ett rock´n roll band och det blev lättare och lättare att tala med den unga vackra tjejen.

När hennes mamma kom tillbaka och satte sig vid bordet fortsatte dottern och jag att prata och hennes mamma satt tyst och lyssnade på oss. Då plötsligt fick jag en insikt i vilken sorts problem den unga vackra tjejen hade fått. Hon var nämligen så otroligt vacker och hade en sådan stark dragningskraft på mig och det var mina egna innersta tankar som ledde mig fram till lösningen, som närmast chockerade mig. Det var en sak som den unga vackra tjejen hade sagt om sin mammas förhållande som jag först inte förstod men sedan gick det långsamt upp för mig och övertygade mig. Men det var också den unga vackra tjejens mammas attityd som ledde mig på spåren. Kvinnan verkade nämligen inte alls medveten om hur vacker hennes dotter var och vilken dragningskraft som hon utövade på det motsatta könet. Det verkade som om kvinnan förnekade det eller inte ville kännas vid det.

Framåt morgontimmarna blev det dags att gå tillbaks till Centralstationen igen och vi gick samma väg tillbaka. Då tog jag kvinnan lite avsides för att tala med henne mellan fyra ögon. Jag sa att jag trodde att jag visste vilka problem som hennes dotter hade råkat ut för. Då tittade hon på mig med en frågande blick och jag tvekade men bestämde mig för att jag måste berätta det för henne.

Jag sa att den svenske man som dom bodde ihop med hade inlett ett sexuellt förhållande med dottern mot hennes vilja och att hennes dotter skämdes för att berätta det för sin mamma eller någon annan. Kvinnan blev både chockad och allvarlig och jag förstod att hon också hade förstått att det var sant. Då började hon plötsligt gråta och det hela blev mycket pinsamt.

Då var det bara en liten bit kvar till Centralstationen och jag beslöt att lämna dem där så att dom själv kunde tala om saken. Kvinnan tittade på mig på ett konstigt sätt som om hon hade velat ge mig ett telefonnummer eller något så att vi skulle kunna få kontakt med varandra igen. Men på något sätt hade det blivit ett för stort problem även för mig och jag ville helst av allt bara dra mig undan och slippa tänka på det. Vad skulle jag kunna göra åt det?


larserlandsson

larserlandsson
 

 
 
 

  Avslöjandet - en sann berättelse | Novellen | Noveller

Fortsättnigen då, när kommer den?






Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N