Kategorier

 
     
Kommentarer
Spara text
 
   

Knark till barnen?

Det finns en hel del tecknade serier till de minsta barnen där huvudpersonen äter eller dricker något som ger dem superkrafter. Exempel på sådana serier är Bamse och Bumbibärsbjörnarna. I Bamses fall är det mormors honung och i Bumbibärsbjörnarna är det bumbibärssaft som ger superkrafterna.

Vilken är själva idén med sådana serier egentligen? Vilket budskap är det man vill föra fram till de yngsta barnen med sådana serier. Finns det några sådana ämnen i verkligheten som man kan äta eller dricka för att få extra krafter? Nej, det finns det inte. Varför vill man då pracka på små barn sådana idéer?

Det finns en annan sak i verkligheten som inte ger superkrafter men det ger kanske känslan av att man får superkrafter - och det är knark. Jag ifrågasätter om inte sådana serier för barn är en slags smygindoktrinering som banar väg för missbruk av narkotika när barnen blir äldre. Den grundläggande tanken är i alla fall redan förmedlad genom dessa serier, anser jag.

Finns det någon som kan förklara fenomenet för mig?


larserlandsson

larserlandsson
 

 
 
 
 

  Knark till barnen? | Novellen | Små prat

Karl alfred

Karl alfred äter ju spenat, har alltid trott att det är för all få barnen att äta grönsaker ;-)



Mvh Jim






Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N