Kategorier

 
     
Kommentarer
Spara text
 
   

Brev från förra seklet

Hej Pappa

hur mår du.
Jag mår bra här.
Syrran har skrivit till mej och skrev så här,du måste skriva ett långt brev till pappa .
så skrev hon.Vi har kul här.Nu är dom så dumma o slår mej när jag skriver.
Nu snöar det så jag är arg.det har varit blåsippor här förut blev du lessen när du fick de där korta brevet av mej.

Kära hälsningar från din dotter Glad Påsk

--------------------------------------------------

breven kommer i oordning o rakt av; inga förklaringar o ni får själva vartefter få ihop historien,men det tror jag ni kommer att få
för det finns en jättebunt att ta av
jag kommer lägga in ett o ett så det blir som en följetong
ska försöka ta ett om dagen men lovar inget bestämt

oldwolfie
 

 
 
 

  Brev från förra seklet | Novellen | Den oändliga novellen

Hudik 18-06-44

Min egen älskade Beibie

Nu skall jag nedkasta några rader igen.Har du beställt ringarnaJag sänder några kronor i morgon eller i övermorgon till dej Det blir kanske så det räcker till att lösa ringarna medOm du ej har beställt dom ännu så är det bäst att du får ett mått på mitt fingerKöp ej 23 karat åt mej för det är för mjukt att jha på mina hårda händer och så är det ej nödvändigt

Vi blir klar a på måndag kväll eller på tisdag morgon.Jag kommer med båten som du var med att vinka av till stan på torsdag kväll eller kanske med tåg från norrt'lje.Om du är hemma hos mej på torsdag så skall jag ringa och meddela mej med dej när var och hur jag kommer . Kanske jag ej kan komma på lördag men jag hoppas det.Jag har ännu ej fått ditt brev men får det väl imorgon tror jag

Jag har ej mer att skriva men detta räcker nog för jag kan ej själv läsa vad jag har nedskrivit i en sabla brådska

Jag kommer för att stanna hos dej så länge som mäjligt



förlåt stilen hej älskling

Kocki

oldwolfie



Kom snart min egen kära Kocki

Kära älskade

Tack för ditt välkommna brev jag blev mycket lycklig för det du skrev om att du tänkte vända om när du åkte sistmen jag är lika glad över att du inte gjorde det,så hade du inget att ångra.Jag mår mycket bra och Kicka e de inget fel på mer än att hon längtar efter Kicke

Men det är nog bara nyttigtatt hon vänjer sej tills du blir inkallad för då kommer du väl sällan hem till Kicka

Ja kära du det är många gånger jag inte vet varken ut eller in om kvällarna det är ju så hopplöst tyst och tomt utan dej min älskling

Jag hoppas det blir fred snart då kanske ,nästa sommar,vi kan ta plats på en båt som går utomlands eller hur? Men då skall vi inte låtsas känna varandra första tiden för då går det ej.Tycker du ej att det låter tilltalande att få åka långt bort vi båda två.Då behövde vi inte längta efter varandra så som vi gör nu.Fast vi kan ju naturligtvis inte vara för intima med varandra ,ja du förstår nog vad jag menar

Det där med AnnMarie var en tråkig sak.Men det är hemskt synd om henne för hennes mamma har nog haft mycket starkt inflytande på henne.Jag har hört att hennes mamma och hon har gått ut tillsammans kl 3 på nätterna och då förstår man ju vad de är ute i för affärer.Ja kära du jag skulle inte tråka ut dej alldeles med att bara skriva om Annmarie jag tänker vänta tills du kommer hem då skall jag sätta dej inför ett korsförhör och jag hoppas det skall sluta väl för tiga kan jag inte .Det är bättre man får allt uppklarat och inte går och bär på en ständig ovisshet

Ps

Jag älskar dej mer än mitt liv.Hoppas du har överseende med en längtande Beibie många kära hälsningar från din egen

Tanti bachi e saluti toi Beibie

Ps

du har fått lapp från "mässingsknappen" att du får lösa ut svaret mot 32 kronor eller vad det var jo underständ

oldwolfie



min egen älskade Beibie

Ja nu ska jag åter förstöra ett brevpapper genom att försöka i möjligaste mån få en någorlunda läsbar skrift på dess oskuldsfulla och hoppfulla blå färg

Här har man det så hopplöst att man vet varken ut eller inDet är för att jag saknar dej både dag och natt och alltid hör dej viska "Kom hem snart till mej min egen kära Kockis.Men man får tänka på att det finns något som heter återseendets glädje

Den få vi båda njuta av i dubbel motto när jag är hemma igenEller vad tror du själv

Jag har idag sagt upp mig för avmönstring när jag kommer till stan.Men när det blir vet varken jag eller någon annan.Antagligen är vi ej i stan före den 20onde i denna månad och då skall jag stanna hos dej för alltid hoppas jag.

På söndagen när jag gick ifrån dej där du låg tänkte jag vända om men det kunde jag ju ej göra-Så ringde jag till dej från Fridhemsplan och skulle säga att d u skulle öppna porten åt mej för jag tänkte vända men så ändrade jag mej o fattade ett beslut att mönstra av efter denna resa istället.När jag kom ner till båten så gick vi Efter 4 timmar voro vi vid Årsta bronoch sen gick det lika sakta hela tiden.Vid Gåshaga varv på Lidingö lågo vi till måndag morgon .Vid tolvslaget på måndan var vi vid Blidö.rån Blidö gick vi på torsdagen och ankrade på grund av dimma en bit från Öregrund.På fredan gick vi in där och lågo kvar till lördag morgon kl halv fem då seglade vi norrut igen men vände tillbaka igen fram på dan.Så nu ligger vi här vid Öregrund igen men jag vet ej om jag kan gå iland igen idag för det är så lågt men jag skall försöka så du får brevet Har du fått kortet som jag skickade i förrgår.Jag kan nog ej vänta svar förrän i Hudiksvall men när är vi där? Den som vore i stan idag och var hos dej skulle nog vara överlycklig.Hur är det med dej hur mår du är du frisk eller ej ,längtar du efter mej som jag efter dej.Hur är det ,med min lilla Kicki .Vill hon träffa Kicka eller ej.ja som du ser så är det ett helt korsförhör men du skall ej vara ledsen för det Jag skall nu sluta detta mitt brev till dej med många längtande kyssar och varma kramar samt hjärtliga hälsningar från en före detta sjöman.Jag kommer till dej så fort som möjligt.Om ensamheten blir för lång så tänk på de latinska orden

"Amor omnia vincit"

"Kärleken besegrar allt"

Din egen egnkära Kocki

oldwolfie



läs bränn skriv senn och visa ingen

Stockholm den 9/6 1944



Älskade Kocki

Jag hoppas du mår bra.Du måste ju ha kommit fram nu för det är lördag idag och du beräknade att ni skulle komma fram på en halv vecka.Regnar det på sjön,det regnar här varje dag så det är ingen strålande sommar inte ändå att vi är snart i mitten av juni

Men vi får förståss hoppas att det tar slut med regnandet till missommar då du ock jag skall ha semester.Du måste skriva snart snälla du jag väntar varje kväll att det ska finnas ett brev eller ett kort med några rader med bara en liten hälsning

Det är nästan skrämmande tomt utan dig

Du vet att jag älskar dig så mycket som någon kan göra

Nu ringde det på dörren det var Bengt han sa att jag skule gå till din moder för du hade ringt Anders var nära nog färdig att skrämma livet ur mej

Han sa att du skulle mönstra på en båt som går utomlands men jag sa att det kan ej vara möjligt för du har ju lovat mej att den här båten var den sista?

Kära jag vill inte på något vis göra dig ledsen men jag varken kan eller vill låta dej mönstra på NÅGON annan båt hör du detDen här gången menar jag alvar Du får välja mellan mej och sjön

Om du ej kan ge upp tankenm på att bli sjöman ja då anser jag att du ej älskar mej tillräckligt

Tyck inte att jag är hård och oförstående men jag vill ej bli sjömanshustru hellre blir jag nucka

Jag ber dig för sista gången lämna mig inte ensam mer än vad som är nödvändigt

Älskar du mej då stannar du hos mej o skaffar dig ett stadigt arbete och sparar till något du tänkt en bil kanske

Älskar du mej inte? ja kära du kanske skulle jag glömma dig eller gå och bära på min hjärtesorg kanske skulle jag ångra det jag nu så förhoppningsfullt nedskrivit och be dig om förlåtelse

vilket tror du min älskade

10/6 1944

Idag fick jag ditt kort och jag är verkligen mycket glad och jag skall passa dig på söndag eller måndag då du skall ringa SKRIV SVAR SNART PÅ DETTA BREV Hoppas du ej har alltför tråkigt många kyssar ocjh kramar från din egen Beibie

kom tillbaka till din egen Beibie

oldwolfie



ÄLSKADE







Jag sänder dig nu här resultatet av en av de många sömnlösa frivakterna.Så här ser the big skeep Skulda ut genom mina tårfyllda och längtande ögon.Nu har jag ensåndär frivakt igen men du vill ju ej lämna mej ifred utan du är jämt i mina tankar så jag kan ej somna Jag vill nu ej att du skall tro att jag vill glömma dig så är ej fallet mn jag skulle gärna vilja sova lite ibland



Vinden mojnar o seglen slår

jävligt sakta

gamla Skulda går

oldwolfie



OBS visa inte någon lova det

Stockholm 5/6 1944



Till min älskade Kocki



Darling Im so blue without You

I think about You the livelong dayWhen you ask me if Im lonely

then I have only this to say

Youll never know just how mutch I miss you

You will never know just how mutch I care

And if I try I still couldnt hide

my love for you

You ought to know

For havnt I tould you so

a million or more times?

You went avay and my hart went with you

I spek your name in my every prayer

If there is som other way to prove that I love you

I swear I didnt know how

Youll newver know if you dont know now

Really and truly Ilove you

no one I schould above you

even the light of a star

fade at the sight of the dream that you are

Really and trulu my poor heart

burn in surrender to your heart

Ilove no other butyou

belive me darling

really and truly I do



Ja du får försöka översätta detta av bästa förmåga älskling

Jag hittade den i en sångbok och som jag tyckte den var vacker skrev jag ner den

Jag har det tråkigt som vanligt men du ska se att fjorton dagar går snart om man bara tar det med jämnmod och det vet du ju att jag kan(hum)

JAG skall arbeta 1).över nu några kvällar för jag måste ju käna pengar (mony) som du vet.Skatten skall ju betals nu !6,60 kr och för övrigt vet du vad jag behöver pengar till.Jag arbetade till 8 ikväll men jag har 5/2 tim

( 1) . inte något fräkt)

att arbeta in så det hinner inte bli så mycket.Nej kära du det här börjar verka torrt eller hur men jag är trött och skall gå och lägga mej för att drömma om dej Hoppas du tänker lite på mej och att du är mej trogen och det vet jag att du är för du skulle inte fodra det av mej om du inte själv kan prestera.eller vad det heter

Jag får nu lov att sluta mina rader med kära hälsningar många kysar o lika många kramar från din evigt älskande Beibie

Tanti batjuie i saluti toi Beibie

godnattälskling miss you

Såg" under nya stjärnor" med pappa o mamma Farsan bjöd den var bra

Bette Davies



se ej på stilen älskling

oldwolfie



hudiksavall 27-05-44

Mein liebe fraulin

Jag har idag fått ditt brev och jag är mycket tacksamfår jag bara säga att det var ett av de vackraste jag någonsin kunnat tänka mig skrivet av en kvinna i din ålder

Du frågar om Patsy är ett bra namn för en flicka men får jag säga min mening om den saken så är det ej vackert tvärtom det låter som ett hundnamn ungefär som mitt eget

Du skriver att du längtar efter mej som en galning.Det är ju på sätt o vis rätt glädjande mewn jag tycker ej om att vara skuld till dina salta tårar.Du vet ju vad jag skrev i min dikt

"jag vill ut och resa"

Jag menar raderna

"men fäll ej några tårar,du ändå mej ........ Jag älskar dej det vet du väl"

Här på sjön är det rätt så hopplöst i flesta fall men även den svartaste natt har ett slut.Vi har ej gått ännu men vi skulle väl gå så fort vi får vind.Maten har dom ej klagat på en endaste gång men ej heller berömt mer än en gång.Vi är bara fyra man.Kapten är en liten gubbe som är rätt hygglig när han är på det humöret men kan vara nog så jävlig annars.Styren är en hygglig prick i alla väder.Han har humor o det vet du att jag gillar.Jungman jansson är rospigg o rätt ointelligent grabb men rätt hygglig annars.Skutan är en tvåmastare som lastar 170 ton men bara 60 standard virke.Den läcker som ett såll så pumpa får man göra i ett kör för att hålla den flott som det heter.

Ja nu har jag kommit till sista sidan så då är det bäst att jag slutar för annars tror jga du somnar medans du läser detta.Men om du fortfarande är vaken efter ett så här tråkigt brev så får jag säga att du ska spara på din värme tills jag kommer hem till dej igen min egen älskade Beibie Det är nu tid att koja men först skall jag till stan med brevet.Kyss mej godnatt älskade

Tusen kyssar och kramar från Kocki

oldwolfie



Hudiksvall den 24 5 1944

My Dear Beibie

Ja nu haver jag äntligen fattat pennan för att tillsända gullet några rader från kockie Jag har anlänt till hudik o kan bara säga att bättre städer finns,kanske även sämre

I lördagskväll klockan 19 kom jag till Blidö och jag installerade mej på skutan i en liten skans Det var så tristatt behöva lämna dej därhemma och själv resa bort så långt från dej.Men allt får gå.På söndagsmorgonen seglade vi iväg på måndagen kom vi till hudiksvall men kunde ej gå iland eftersom vi ej hade passersedlar men igår va vi iland Då ringde jag hem men ingen svarade där Det var tråkigt för jag hoppades få tala med dej men det gick ej

Vi kommer till stan på måndag eller tisdag om det går bra annars tar det längre tid

Älskling du har det väl ej för tråkigt nu när jag är borta >Förlåt att jag verkar egoist men du känner mej ju rätt bra efter denna tid så dom mig ej allt för hårt

Jag hoppas att du tänker på mej ibland så du kommer ihåg vem jag är när jag är i stan igen

Jag har ej mer att säga än att jag saknar dej alldeles förbaskat

Nu slutar jag mitt slarv för denna gång om du ej kan läsa brevet själv så bed en apotekare uttyda vad jag här har nedritat med min skitiga hand

italiano tanti bachi e salutituo amore

I love you so mutch you dont can think that if you wondring after that in hole your life

jetamie din egen kis

oldwolfie



stockholm 22 5 1944 Skriv snart till din Beibie

Åh älskade om du anar vad jag längtar efter dej,bara etfer två dagar ,,så skulle du komma hem nu meddetsamma

Lova att du aldrig lämnar mej ensam då du ej är tvungenJag skall alltid vara hos dej och vara dej trogenPå nätterna är du hos mej och kysser mejoch jag håller dej så hårt intill mej jag orkar. men så vaknar jag ur mina drömmaroch då är du så långt borta från mej och då blir jag så förtvilad att jag ej kan hålla tårarna borta

Nej det här börjar verka en aning sentimentalt eller hur min älskade

I Stockholm är de bara kallt och ruskigtdet regnar så men till midssomar då du absolut måste komma hem till din Beibie då min älskade då skall solen skina på två lyckliga eller hur? jag tänker alltid på vad du gör och var du är Du åker väl till sundsvall som förut,Skriv ett riktgigt långt brev till mej så snart du kommer i hamn skriv om allt du gör skriv om besättningen och om dom tycker om din mat

Du är väl ej förkyld som jag Tag på dig något varmt så du inte fryser min älskling

Var rädd om min lilla kocki

Om du vill ut på sjön aldrig så gärna när du kommer hem så släpper jag inte iväg dig det kan du skriva upp I söndags var det meningen att Tant och Anders och jag skulle till stugan men Harriet Gustavsson kom o ville promt ha med mej till sin blivande svärmor.Ja du förstår jag var helt enkelt tvungen att ge vika för hon gav sej ej Hon hade hunden med sej och kan du tänka dej han kände faktiskt igen mej Harriet talade om att det bara var hon som kunde ge Ricky socker inte ens hennes mamma kunde ge honom socker då sa jag att jag skulle försöka ge honom och Ricky tog socker biten så fint som allra helstJa så var vi på väg till Traneberg och jag hade hand om Ricky (vi cycklade) och Harriet förvånades sej att den löd mej så bra Så var vi framme hos Harriets morsa och drack fika sen skulle vi till ett hem där ogifta mammor får vara med sina små till dom är nio månader Och du skulle ha sett en sån massa beibisar där var och så solbrända senOch Harriets svägerskas unge var så söt så hon hette Britt Nrie och hon satt i mitt knä hela tidenoch lekte.Ja sen åkte vi hem till Harrietts svärmor och hon tycktes tycka rätt bra om din beibie för när vi skulle gå så sa hon Följ med Harriet upp flera gånger men låt det inte dröja länge utan kom snart

Ja sen åkte Harriet med över halva tranebergsbron och sedan hade jag inte så långt kvar hem till dejJag tog en liten avstickare hem till dej fast klockan var över 9

Men man har väl nycklar som du vet

Idag är det måndag och klockan är fem kl halv fyra mötte jag Bengt utanför min port jag slutade arbete tre idag han skulle åka och hämta lampstakar han hälsade till mister

Kärringen på Bellevue har skickat dina ransoneringskort Din moder undrar över en blå väckarklocka som du hade på Bellevue vet du var den är någonstans

Jag träffade Anne Marie hon skulle till sitt arbete Hon ville att jag skulle följa med o titta på hennes plutt hon skulle isåfall komma utanför min port kvart över fem på måndag om en vecka men jag vet att hon inte kommer och lika bra är det Nej jag sover nu om kvällarna istället för att gå nånstans jag kan inte ta mej för med att gå någonstans nu när jag vet att du är så långt borta ifrån mej Jag längtar efter dej så mycket att det ej går att beskriva

och jag hoppas att du längtar lika mycket efter mej och är lika trogen som jag och det vill inte säga lite det

nej min käraste nu måste jag sluta mina rader för att inte alldeles tråka ut dej

ps

vad tyckjer du om Patsy som förnamn på en flicka

tusen miljoner kyssar och kramar från den som älskar dej mest på denna jorden

en puss från mej Yours Beibie

oldwolfie



Älskade Make

Jag var grym mot dej

när du var hemma på permission,att misstro dej så till den grad som jag gjorde då.

Jag såg att du tog det hårt och jag förstår dej fullkomligt ,ty när du misstror mej blir jag utom mej av förtvivlan när jag inte har varit dig otrogen påvarken det ena eller det andra sättet

det måste du tro,och vad mer är så vet jag att inte heller du sviker mej.

Och för att vi skall kunna bli helt lyckliga så lovar jag att i fortsättningen alltid tänka som förr än gång

Att "Inte min make inte"

Och då vill jag också att du skall tänka samma om mej

Och så hoppas jag att du skall trivas där du är och framförallt ha roligt med dina kamrater så som jag kommer att ha roligt med mina när jag börjar arbeta igen

Framför allt är det en sak och det är att du vinnlägger dej om att uppträda så i kommissen som dom vill att du skall vara försök ska du se att de går om inte annat så för lill pluttens och min skull.

Du började med goda föresatser att bli något i det militära är det för att du misslyckats med det som du blivit så omedgörlig gör isåfall ditt bästa och strunta i graderna,du kan väl komma långt ändå skall du se .Och som du vet så, om du söker plats sen så tar dom reda på hur du skötte dig i det militära och ser dom då att du var nonchalant där tänker dom sej nog för både en och två gånger innan de anställer dig och att du har arbete är ju ändå huvudsaken nu sen vi har Lill plutten att tänka på,för på min lilla lön kan vi aldrig klara oss,

Hoppas du förstår

Din egen tillgivna Beibie

oldwolfie



Stockholm 30/4 44

Älskade Beibie

Jag sitter nu här alldeles solo och ångrar mej för att jag var dum men jag hoppas du förlåter mej

Din egen Make

vänd



Jag har ett humör

som jag ej rår för

för det är mycket för hett

Älskade vän

förlåt mej igen

för mej är det ej jämt så lätt

jag beder dej nu

Ack ville du nu

ha överseende med mej

Mitt övermod

ej dej förstod

men mest av allt jag älskar dej



Dinmake

oldwolfie



Örby 27/4 -44

Älskade Make

Tack för ditt brev det var ytterst välkommet

enär jag började skriva när du gått på kvällen och sen dess skivit var dag så gott som .Jag trodde du skulle ge igen för gammal ost,så jag blev ganska ledsen när jag inte fick svar på så länge. för inna du gick

kom vi överens om att du skulle skriva meddetsamma du fått mitt brev,men nu förstår jag ju orsaken att ditt svar uteblev.Jag kan faktiskt inte ge vårt hem ett bättre namn än "Himmelriket" för jag trivs så bra och ännu bättre när jag får vara ensam och styra och att ha någon att vänta hem till matdags, det skall bli underbart.Jag hoppas du fått mitt allra sista brev för då vet du säkert ungefär hur det ser ut här nu,

annars får du väl behärska din nyfiken het tills på lördag söndag eller måndag då jag hoppas du kommer ,för nog tror jag du klarar av proven alltid.Om du inte kommer på lördag då tror jag ju förstås att du är ute med någon annan till exempel den där tjejen med smalbenen ,men "det vet jag ju så lite om".jag måste tala om för dig en sak det blir kylskåp iallafall .Nu kom dom där elektrikerna igen,dom kommer vid sjutiden på morgonen och springer sedan och fjantar här hela dagen,dom blir visst aldrig klara någon gång."Plutten" hälsar och tackar så hjärtligt för alla kyssarna,vi sänder lika många tillbaks så du slipper gå och torka.Nu måste jag sluta med hjärtliga hälsningar från din egen "Fru",som älskar dig av hela sitt hjärta bara dig och Plutten

kom snart hem

oldwolfie



20/10 1943

Sundsvall



Lilla Beibie Det är kocken på Matthilda som tager sej friheten att kalla Dig Lilla Beibie om Du ej tycker att det passar får vi talas vid närmare om den saken senare.Vi har idag inlöpt i Sundsvalls sk. hamn.ända tills vi kom hit har vi haft vackert väder men nu regnar det rätt så friskt.Det blir antagligen ej någon losssning av idag men det blir väl bättre hoppas jagså att jag får komma till Dig igen.Jag skickar ett kort när vi reser härifrån så vet Du ungefär när Du kan vänta mig.Jag tar med mig Leo när jag kommer men då får Du lova mig en sak och det är att Du ej går och blir kär i honom för då blir jag nog tvungen att matförgifta honom.Nu håller jag på och rostar ärtor till"kaffet".Ännu så länge har allt gått bra.I söndags hade vi pepparrotskött det blev riktigt fint sa skepparn.Sen har vi haft lite av varje.På vägen hit upp har vi arbetat i vakter på 4 timmar i ett kör4timmar vid rodret och spisen och 4 timmar sömn och så om igen,så nu har man styrt efter kompass och fyrar

Nu tycker Du kanske att jag är oartig och självisk som bara skriver om mig självoch inte frågar efter Dig.Alltså hur mår DU Fint som vanligt hoppas jag.Du går väl ej ut med andra grabbar nu när Du vet att jag ej är där i stan för då blir jag ledsen.Du vet nog att jag tycker så mycket om Dig att jag för tillfället ej kan uttrycka det skriftligt,men mun mot mun går det bättre.

Ja nu har jag ej mera att skriva för skepparn ropar på mig så jag måste gåJag slutar därför med många hälsningar till alla de Dina och till Dig speciellt med tusen k----r och k----r från din egen Kis

ps vänd

Ps Ursäkta stil och stavning ds

oldwolfie



Sund den 31/10-43

My Lucky Star

Hej på dig igenDet är din kära som nu försöker nedskriva några rader till Dig.Jag hoppas att Du ej har varit otrogen ,mot den som du ej lovat trohet men som ändå vill ha det mot mig.Sista kyssen från Din röda munhar varit ett underbart minne för mig de senaste 14 dagarna.Jag får leva på den tills jag åte får hålla Dig i mina veka armar.Där jag nu ligger finns det inga risker att jag skulle kunna vara otrogen mot Dig.Det skulle ej falla mej in att vara det iallafall om det så funnes "tjejer en gros".Jag har tänkt på en sak i dessa 14 dagarmen jag v et ej om jag törs tala om den för Dig för du skulle nog ej förstå mej och det vill jag att du ska göra.När jag är i stan igen så skall vi ut och roa oss ordentligt.Du får den återstående tiden innan jag kommer,till att göra upp ett program,som Du själv vill ha det så skall jag försöka bli ett sk. "Sesam öppna dig",om du förstår vad jag menar.

Vi har nu lastat färdigt och väntar vbara på att det skall bli klart för segling.Men det kanske dröjer några dagar ännu.Själv hoppas jag att vi skall segla med det samma för jag vill till Dig snarast.Vi har så mycket virke på skutan att vi kan flyta på lasten om det skulle behövas.Annat var det förra gången .Hade vi förlist då så had e man blivit kokt levande.

Nu har jag ej mer att skriva denna gång och slutar därför mitt slarv med många hälsningar till Dig och allla de andra samt tusen kramar och millioner kyssar till Dig från Din egen Käre

ps vänd

PS

Du kanske tycker det är överdrivft med tusen och millioner men tag det med en viss modifikation,men ej för stor.Jag har en liten vana som är svår att komma ifrån och det är?? Ja vad det är får Du själv lista ut med hjälp av korten och breven om Du kan

"When I comes to You again I will hear a weddingbells for You and me

Ds



Förlåt att jag har förstört ett så här fint brevpapper

oldwolfie



1957

Älskade

tack för brevet ,det var efterlängtat.Jag började nästan tro att jag var bortglömd,men jag förstår att du ej har det så lätt.Jag jag har talat med advokaten om det du skrev så vi får se hur det blir med det.igår var han här och då sa han att du ej tror dej om att orka besöka mej och jag vet att det är grymt detta att du ska behöva lida så för min skull.Men det är dock så att jag väntar dej,Och längtar efter att få se dej och tala med dej.Det betyder så mycket för mej.Jag vill dock att du väntar tills du känner själv att du kan komma.Du undrar nog varför jag ej skrivit till mamma men jag förmår ej ännu.Jag har bara tankar för dej och barnen.Ibland skulle jag behöva tänka på att jag ska upp i rätten den 15 och vad som då ska sägas och anföras men inte ens det orkar jag tänka på.Jag är slut ,totalt.Jag ringde Vera häromdan och talade med henne om bilen och lite av varje.Så talade jag med kuratorn om hon kunde ordna med byte av lägenhet.Hon skulle tala med dej så du får avgöra det.Du vet nog själv hur det kommer att bli med dessa grannar,som har haft ont av mej och er , alla år sen 50,när jag en gång kommer ut.Tänk på saken och tala med henne om det så får vi se hur det ordnar sej.Om du ej vill komma innan så försök vara i rådhuset 10onde avdelning den 15/3 jag vet ej hur dags men det vet nog advokaten.Om det ej blir uppskjutet Jag undrar så hur det är med pengarna,om du har fått ut några och vilka.Du förstår att jag vill veta det men du har inte sagt något om det så jag vet inte ett dugg.Jag väntar svar snarast här är så händelsefattigt och trist.Den ena dan är den andra lik.Undran och oro ,väntan och längtan äta och sova.Jag somnar klockan 2-3 var natt.Tack för brevet ännu en gång.Nu börjar pappret ta slut så jag får väl avsluta detta brev med många hälsningar till er alla.Jag älskar er och kommer alltid att göra det

Din Make

oldwolfie



Väntar på fortsättningen .... Rolling Eyes




Kära

Jag har faktiskt samvetskval för Din skull,brevet som jag skulle skicka i söndags kom ej iväg förrän idag måndag.Jag kunde helt enkelt ej ta mej för att gå ut hoppas Du förlåter mej.Nu har barnben skrivit igen så jag får väl sända detta med det snaraste.Nu ska du se att snön snart smälter och det blir vår äntligen isåfall.

Ja jag har inte så mycket mer att skriva om märker jag annat än att jag längtar hemskt efter Dig.138:- fick jag tillbaks av bilskatten. Ja det får gå till småposter telefon o ch annatMaj Juni Juli Augusti ja det går snart dit till September och då , ja , ja det blir ej lätt men det får lov att gå eller hur?

Ja jag menar med arbete och dylikt.Jag är så rastlös kan knappt göra något det är en plåga att gå ut ja Dui vet,man känner att de tittar det måste väl vara så Bara jag visste vad jag ska ta mej till med Puck.Vem ska ta hand om honom när jag skall bort nej, nu är jag där igen varför klan man ej låta bli att tänka.Apropå tänka så kom jag ihåg att vi träffas snart igen tills dess tusen "tanti bahie i saluti" tou Beibie

jag älskar dej så

Kommer på onsdag



på andra sidan brevet är det ned tecknat vad minsta dottern ville ha sagt med moderns hand



Kära Pappa

En lång lång tusenmilspuss + en dito

Tack för alla mina brev har dom i min låda

Vill du rita en fin häst åt mej är du snäll

Jag är lite dålig har varit har varit hemma sen i fredags ,maginfluensa tror mamma,imorrn är jag nog bra igen ,hoppas jag en katt kan du rita med Att Du kan rita så fint.jag skulle också vilja rita så där fint.Jag har målat med mina vattenfärger idag och gjiort en massa påskägg

Får sluta nu med kära hälsningar från din egen minsta dotter



oldwolfie



Älskling

Jag är nu i tillfälle att skriva till dej.Vet ännu ej hur det ska bli men jag vill att du, om du själv vill,tar och talar med Åklagaren Mattson om att få komma och hälsa på mej.Jag längtar obeskrivligt efter att få se dejoch tala med dej.det är så många storaproblem som vi måste diskutera när du tror att du orkar med det.Som du har sett i tidningarna är det en stor affär,det är bara det att jag är en liten figurvid sidan om det stora hela men måste dock bida min tid.Jag blev häktad igår den !/3 och skall upp i rätten igen den 14 eller 15 /3 Kanske blir det uppskjutet då det får vi väl seJag kan inte i ord uttrycka den ånger och oro för det som hänt och vet endast att jag älskar dej så mycket.Det kanske ej tycks som om jag bryr mej om dej och barnen men så är ej fallet.Omständigheter har spelat inoch saker har hänt som vi önskar nog alla att det hade varit annorlunda.Jag har förut velat träffa dej men du har visst ej velat eller orkat.Ännu hyser jag ett litet hopp att jag efter denna svåra tid som vi nu har framför oss,får komma hem till er där hemma igen så att det hela blir som förr när vi var lyckliga och glada.Det finns ej någon egentlig orsak till att det bliviut som det nu är men det är nu för sent att göra något åt det.Nu är det bara att sona enligt lagen.Som du vet själv så enligt folket därute har man aldrig nog sonat ett brott utan man är och förblir en straffad.Det har varit så ända sedan 1950 tills nu och detta har nog inte gjort det bättre snarare tvärtom.Jag slutar nu för denna gång o hoppas att du snarast hör av dej med brev eller helst besök.Du måste tro mej när jag som alltid förr säger att jag älskar dej mer än allt annat.Du är och förblir det enda som någonsin kan o kommer att betyda något för mej,Du och barnen hälsa dem alla

1432 xxxxxxxx

Kungliga Häktet

box 9090 sthlm 9

Ps

säg till Nisse att han skicka 15:-

Ds

oldwolfie



Varför kom du ej

Min egen Älskade

Varför gjorde du mig detta?Igår gick jag som en osalig ande och väntade att du skulle komma med ettbussen men förgäves.Och inte ett ord om något.Mitt hjärta gråter och min kropp längtar.

Var du eller barnen sjuka eller var det något annat som inte klaffa?Du får tänka på att biljetten inte gäller i evighet.Hur blir det på söndag? Kommer, kommer ej?Jag har sålt en serie dukar för 20:- nu så det finns pengar att hämta om du kommer och behöver.

Du lovade att komma men du svek mej.Jag hade fem liter kantareller som jag gav bort bara för att du inte kom. Jag hade plockat dom åt dej men dom står sej inte i veckor så Bergströms fru fick dom.

Morsans gröna duk är färdig o dina vita blir nog också klara så du får dom på söndag om du kommer.

Vill du det? Kan du det? Du MÅSTE! Jag står inte ut att vara dej förutan så här utan du är tvungen att komma oftare Helst varje söndag?Och om du inte kan komma så kan du väl skriva så jag vet om hur det är annars går jag och väntar och hoppas förgäves och mina nerver håller inte för sånt.Ja nu ber jag dej förlåta mej min otålighet men allt beror på att jag älskar dej över allt förnuft.Du är den som kan få mej till vadsomhelst,gråta,stjäla,arbeta eller dö.Allt för dej.Att jag dessutom åtrår dej o din kropp är väl endast naturligt.Ja på detta smuggelbrev behöver du ej svara,men om du vill kan du ju skriva ett par rader till den som avgudar o tillber dig.Alltså till din egen längtande make

ps.Jag älskar dej Ds

oldwolfie



10årgammal va hon inte dummare än att begagna redan skrivet

Skrivet: Mån Jul 04, 2005 4:59 pm Rubrik: Älvestorp 15/4 1957



--------------------------------------------------------------------------------



Hej Pappa

Hur mår du ? Du mår väl?bra jag är lite sjuk har feber.

Idag på morgonen hade jag 36,9 efter sovtimmen 37,5.Jag ligger på isolering nu med en flicka som heter Annika hon hade också 37,5 efter sovtimmen.Det är kul här på isso.Jag håller på med ett handarbete som en syster ska få mamma och du ska få ett varsitt ett.I min sal där jag låg när jag var bra ligger sex sjuka nu.Det snöade idag men det värsta har smält bort annars rinner en vårbäck som är lite frusen.Jag har gjort av pappersmassa.Jag har lagt ett pussel också.Jag har tio brev.Det är en fröken som heter Barbro här på kollo.När man ligger på isso får man mat på sängen.Det är kul. du ser att jag har nytt brevpapper idag är jag på skrivhumör därför blir brevet långt nu ska jag sluta med kära hälsnigar från din dotter. Lufsen hälsar till dig

HEJ DÅ



du får många tusen pussar och en tusen mil lång kram från dot

oldwolfie





Kommentera

Förnamn
 
   
Rubrik
 
   
E-post (Om du vill bli meddelad när någon skriver.)
 
   
Text

(Logga in för att kunna lägga till bild!)
För att skydda oss från spam, klicka i dom gröna rutorna!
Spam Check 2.0 © JW  D E S I G N